Wikia

Thorgal Aegirsson is het hoofdspersonage uit de stripreeks Thorgal. Hij is de zoon van Varth en Haynéee en stamt af van het Sterrenvolk uit de ruimte. Hij is de vader van Jolan, Wolvin en Aniël, en is getrouwd met Aaricia.

BiografieEdit

De ijskoningin Edit

Het verhaal begint wanneer Thorgal door Gandalf-de-Gek naar de Ring der Geofferden wordt gebracht. Dit is een rots aan de rand van de kust die bij vloed helemaal onder water loopt en waar misdaders aan worden vastgemaakt met dikke kettingen. Thorgal wordt vastgeketend en krijgt van Gandalf-de-Gek een snee in zijn wang.

445 Thorgal1 PR

De Ring der Geofferden

Gandalf-de-Gek keert terug naar zijn drakkar en vaart weg. Thorgal schreeuwt tevergeefs om hulp en roept tegen de god Odin dat hij zo niet mag sterven. Maar dan komt Slive met haar wolf Sharn. Zij belooft Thorgal te bevrijden als hij haar 1 jaar zou dienen. Thorgal aanvaardt dat voorstel met veel twijfel en krijgt van Slive zijn eerste opdracht. Hij moet op zoek gaan naar een kistje waarin de Ringen van Freyr zitten. Hij moet eerst een rots beklimmen want op die rots staat een toren waarin het kistje ligt.

Slive,Reus en Thorgal

Slive

De toren wordt bewaakt door een reus met een gouden zwaard. Thorgal kan de reus niet verslagen in een klassiek gevecht dus improviseert hij maar wat en de reus valt van de rots. Dan gaat Thorgal de toren binnen en ziet het kistje staan. Hij vermoedt al dat er een valstrik zou zijn en plots valt er een kooi van levende tralies rond hem heen. De kooi wordt alsmaar kleiner en er komt een dwerg tevoorschijn die als twee druppels water op de reus lijkt maar dan veel kleiner. Thorgal kan zich niet bevrijden maar dan springt Sharn , de wolf van Slive, op de dwerg en bijt hem. Wanneer de tanden van de wolf de dwerg raken verdwijnen de dwerg en de tralies. Thorgal pakt het kistje en brengt het naar Slive. Slive opent het kistje, pakt de Ringen en roept dat ze hiermee Gandalf zal verslaan.

Eenmaal per jaar komen de volkeren van de zee bijeen om het Feest van Joll te vieren in uitgelaten eet- en drinkfestijnen. Het hoogtepunt van dat traditionele feest is het temmen van de oorlogspaarden. Deze keer gaat het om Fural , Thorgals vroegere paard. Als een van de laatsten probeert Heriulf en ook hij valt van het paard. Heriulf geeft zijn inzet aan Gandalf en gaat terug zitten. Dan beginnen de andere Vikingen te fluisteren dat alleen Thorgal het paard zou kunnen berijden zonder er af te vallen. Gandalf hoort de naam "Thorgal" en wordt boos.

Maar omdat het feest is beheerst hij zijn woede en vraagt voor een laatste keer wie het paard durft te berijden. En dan roept Thorgal , vermomd als een oude man, dat hij het paard wel zou kunnen berijden. Als inzet neemt hij één van van de Ringen van Freyr en hij gaat naar Fural. De Vikingen die het paard vast probeert te houden, waarschuwt Thorgal nog maar daar gaat hij niet op in. Thorgal gaat op Fural zitten maar die doet niks. Hij heeft een plan maar dan moet hij wel van zijn paard vallen en zijn inzet aan Gandalf geven. Daarom snijdt hij Fural met een scherpe steen, waardoor het paard op zijn achterpoten gaat staan en Thorgal eraf valt. Hij moet zijn inzet aan Gandalf-de-Gek] geven. Gandalf doet de Ring rond zijn arm en dan doet Thorgal zijn pruik en valse baard af. Wanneer Aaricia hem ziet roept ze zijn naam en rent naar hem toe. Gandalf staat versteld wanneer ze elkaar omhelzen. Hij kruipt over de tafel en pakt zijn zwaard waarmee hij Thorgal wil doden, maar dan begint de Ring die aan zijn pols zit, te krimpen en Gandalfs arm samen te persen.

Gandalf-le-fou

Gandalf-de-Gek met het geschenk van Heriulf

Dan komt Slive tevoorschijn. Gandalf roept om hulp maar de andere Vikingen komen hun Koning niet helpen want ze haten hem en Gandalf is verplicht om met Slive mee te gaan. Thorgal neemt afscheid van Aaricia en gaat ook mee met Slive. In de bergen komen ze De Baalds een. Gandalf en Thorgal krijgen de kans om te vechten, ze winnen en De Baalds trekken terug maar hun leider slingert Slive neer. Gandalf gaat er vandoor met Slives paard en laat Thorgal achter. Als Slive wakker wordt gaat zij op Thorgals paard Fural. Ze ontdekken dat Gandalf-de-Gek is aangevallen door wolven. Ze volgen een rookpluim dat gemaakt is door Aaricia die haar vader verzorgd. Gandalf en Slive vertellen hun verhaal. Slive verdwijnt met haar Ijsdrakkar.

Het Hof van EdenEdit

Na een aanval van wolven belandt Thorgal samen met z'n paard Fural in een kloof. Het paard ging dood maar Thorgal overleefde het hij kwam in een gletsjer terecht waar de tijd trager liep bij de drie zusters: Ingrid, Raghnilde en Skadia. Skadia gelooft niet dat ze 150 jaar is maar 15 en wil samen met Loki haar kat en Thorgal, ontsnappen. Het lukt en ze overnachten aan de voet van de gletsjer. De volgende ochtend heeft Thorgal een lange baard omdat de tijd trager was en Skadia zag eruit als een 150 jarige en ze was dood.

Het eiland der bevroren zeeënEdit

Wanneer Aaricia ontvoerd wordt volgt Thorgal samen met Aaricia's broer Björn en Jorund-de-Stier de ontvoerders. Jorund-de-Stier vindt het hopeloos omdat ze de ijszee binnenvaren. Björn wil natuurlijk zijn zus redden, maar wordt neersgeslagen door Jorund. Thorgal wil niks met Björn laten gebeuren maar wordt ook neergeslagen. Ze worden allebei in een boot afgezet. Later worden Björn en Thorgal wakker op hun bootje. Plots slaagt het bootje om en Björn belandt op een ijsrots. Dan zit Thorgal alleen. Thorgal komt binnen in een grot waar De Slug zitten, een soort Inuit-achtige mensen. Thorgal komt de oudste tegen en die verteld hun verhaal. Thorgal ziet De Heer van de Drie Adelaars, hij wil alleen praten met hem maar Björn schiet hem dood. Björn zelf wordt ook gedood door adelaars. Maar Thorgal ontdekt dat De Heer van de Drie Adelaars een vrouw is. De dochter van Slive. Thorgal gaat het "'paleis" van Het Sterrenvolk binnen. Daar ontmoet Thorgal, Aaricia terug. Als hij verder gaat ziet hij Slive die zijn afkomst vertelt. Het eindigt dat Thorgal, Aaricia, Jorund-de-Stier en de andere Noord-Vikings terug naar huis gaan.